Hangi dönemde hangi vitamin alınmalı?

Hangi dönemde hangi vitamin alınmalı?

10 Aralık 2014 0 Yazar: admin

Yaşam kalitesini artırmak ve sağlıklı yaşamak için alınan vitaminler, yanlış kullanıldığında hastalıklara davetiye çıkartıyor. Uzmanlar, vitaminlerin doktorlara danışılarak kullanılması gerektiğini söylüyor.

Yaz mevsimi yakında yerini sonbahara bırakacak. Özellikle mevsim dönüşümlerinde sıkça kullanılan vitaminler, yanlış kullanıldığında faydadan çok zarar verebiliyor. Her ilacın aslında bir zehir olduğunu ve ilacı zehirden ayıran tek özelliğin dozu olduğunu belirten International Hospital İç Hastalıkları Uzmanı Dr. İbrahim Bağcivan, şöyle konuşuyor: “İnsan için en önemli, en hayati olan su bile gereksiz ve fazla tüketildiğinde önemli sağlık sorunlarına yol açabiliyor. Günümüz tıbbında vitaminlerin hangi şartlarda tedavi amacıyla, hangi şartlarda tedbir amacıyla kullanılacağı belli.” Bağcivan, hangi dönemde hangi tür vitaminlere ihtiyaç olduğu hakkında şu bilgileri veriyor:

RASTGELE ALINMAMALI
Vitamin eksikliğinin hastalıklara yol açabileceği, ilk olarak 1896 yılında anlaşılıyor ve şu sonuç ortaya çıkıyor: C vitamini eksikliğinde cilt ve diş eti problemleri, A vitamini eksikliğinde görme problemleri, D vitamini eksikliğinde kemik problemleri ve B vitamini eksikliğinde ise cilt ve sinir sistemi problemleri oluşuyor. Vitamin eksikliği yalnızca yetersiz beslenmeye bağlı olarak ortaya çıkmıyor. Yaşamımızın değişik dönemlerinde artan ihtiyacın (bebeklik, gebelik, ergenlik) karşılanamaması; diyabet, böbrek yetmezliği, bağırsakta emilim bozukluğuyla seyreden hastalıklar, mide ameliyatları, yoğun alkol kullanımı gibi birçok durumda eksiklikler ortaya çıkabiliyor. Ancak günümüzde doğal besinlerle alınması gereken vitaminler ihtiyaç oluşmadan ilaç olarak rastgele alınıyor.

FAZLASI ZARARLI
Vitamin eksikliği kadar fazlalığı da bir sağlık sorunu haline dönüşüyor. Örneğin D vitamini fazla alındığında kalsiyum fazlalığının yanı sıra, D vitamini zehirlenmesine yol açıyor. Artmış D vitamini, vücutta fazla kalsiyum emilmesine, dolayısıyla ciddi kalsiyum fazlalılığına neden oluyor. Bu da kalp ve böbrek sağlığı açısından ciddi ve önemli sonuçlar doğuruyor. Fazladan alınmış A vitamini ciltte koyulaşmaya, pullanmaya, kafa içi basıncının artmasına, şiddetli baş ağrısına, görme sorunlarına neden olabiliyor.

VEJETARYEN BESLENMEYE DİKKAT
Günlük beslenmede vitamin kadar diğer besin öğelerinin dengeli şekilde alımının önemini belirten Dr. İbrahim Bağcivan; etten uzak duran kişilerin, ette bulunan vitaminlerden mahrum kaldığını söylüyor. Vejetaryen bir kişinin, yalnızca hayvansal gıdalarda olduğu bilinen B12 vitamin ihtiyacını mevcut beslenme şekliyle karşılayamayacağı için takviye alması gerekiyor.

HER İHTİYACA FARKLI VİTAMİN
Süt çocukluğu dönemi: D Vitamini
Gebelik: Folik asit
Böbrek yetmezliği olanlar ve diyaliz hastaları: Folik asit, D vitamini
Mide ve bağırsak ameliyatı geçirenler: B12 vitamini
Bağırsakta emilim problemi ile seyreden hastalıklar: D vitamini, B12
Yoğun alkol kullanımı: B1, B12
Şeker hastaları: B1, B6
Vejetaryen: B12