Bayramda beslenmeye dikkat

Bayramda beslenmeye dikkat

9 Ocak 2015 0 Yazar: admin

BSK Eskişehir Anadolu Hastanesi beslenme ve diyet uzmanı Saide Ayfer Akar bayramda beslenme ile ilgili bilgiler verdi.

 

Ramazan boyunca oruç tutulması nedeniyle günlük öğün sayısı azaltıldığı ve beslenme alışkanlıklarında değişiklikler meydana geldiği için bayramda normal yeme düzenine geçişte daha fazla yemek yeme eğilimi olabilir. Bu durumda sayıca az öğünler ile yüklemeler yapmak yerine az ve sık besin tüketmek daha doğrudur. Oruç tutmak, uzun açlığı gerektirdiği için  metabolizmamızda yavaşlamaya sebep olabilir.Genellikle oruç tutanların “ İki öğün yediğim halde kilo alıyorum” şeklinde yakınmaları olur.Dolayısıyla bayramda alınacak fazla enerji çok kolay kilo almaya sebep olabilir.

Bu nedenle tatlı, çikolata ve şeker tüketimi abartılmamalıdır.Özellikle  ramazan  boyunca   yapılamayan   örneğin   kahvaltı  öğünü   tatili de  düşünürsek  epey   yüklü  olması  konusuna  özellikle  dikkat   etmeliyiz. Kahvaltıda tüketilen   salam, sosis, sucuk, pastırma gibi  şarküteri ürünlerini  kahvaltı  menümüze   almamalıyız. 

 

 

Gelenek üzere bayramda tatlı tüketimi    artacaktır. Buna özellikle dikkat  etmeliyiz. Tatlılar hacim olarak küçük  olup  az   doygunluk   veren  yiyecekler   olmasına   karşın   kalorileri  yükleri  oldukça   fazladır. İkram edilen her tatlıyı tüketmemek, hamur tatlıları, kızartılan tatlılar yerine daha hafif olan sütlü ve meyveli tatlıları tercih etmek daha doğrudur. Her bayram ziyaretinde  gidilen   yerde  ikram  edilen   tatlı   tüketilirse   bu  süreç   boyunda kilo  alınabilenecek  kadar     fazladan    enerjiyi  tatlılardan  alabiliriz. Bu nedenle   günde   bir  porsiyondan   fazla   tüketmemeye     bayram  boyunca  özen   göstermeliyiz. Tatlı    yerine çay, kahve   veya   meyve     ikramı    daha   sağlıklı   olacaktır. Tabi özellikle    tansiyon  hastalarının   içilecek  çay  ve  kahveye  karşı  dikkatli  olması   gereklidir Diyabet (şeker)hastalarının bayramda kan şekerlerinin  kontrolü zorlaşmakta ve yüksek şeker şikayeti ile hastanelere başvuran hasta sayısı artmaktadır.  

 

 

Bayramın ilk günlerinde ana    ve   ara  öğünlerin   atlanılmaması    vücudun eski düzenine dönmesi sağlanmalıdır. Örneğin   hafif   kahvaltı   ile  güne  başlamak çok  önemlidir ve sabah  geç  kalkılsa   bile  öğlen  yemeği  atlanılmamalıdır. Tatlı  türü  şeylerle  öğle  yemeğini  atlayıp   akşama  kadar   yemek  yememek  oldukça  kötü ,  metabolizma  hızımızı   azaltarak  şişmanlığa   zemin  hazırlayan  bir  alışkanlıktır. Biz örneğin saat  10:00 ‘da kalkıp   bir  kahvaltı    etsek   bile    saat    13:30   gibi   öğle  yemeğini     kesinlikle  tüketmeliyiz. Saat 16:00   gibi   tüketilecek   bir  meyve,   saat 7:30  akşam  yemeği     yenirse    biyoritmimize   uygun     fizyolojik   ihtiyaçlarımız  karşılayan   öğün  oturmuş   olacaktır.

   

Ramazan    boyunca iftardan   sonra    kuruyemiş, cips   türü   şeyler   veya  çayın   yanında  bisküvi, kurabiye, pasta    gibi   tüketilen   besin  maddeleri    hayatımıza  girmişse,   bu  ramazan  alışkanlığından da   vazgeçmeliyiz. Bu tür  tüketilen  zararlı   yiyecekler  yerine   meyve  ve  yoğurt   gibi  besinler   sağlığımıza   en   uygun   besin  maddeleridir.

 

Ramazan   boyunca   kazandığımız    gece    yemek    yeme   alışkanlığıda     kesinlikle   ramazanın   sona  ermesiyle  hayatımızdan   çıkmalıdır. Ramazan  boyunca   önerilen   sahur   yemekleri    ramazan   sonrası  gece   yemek   şeklinde  hayatımızda  kalması oldukça  kilo  aldırıcı  olacaktır. Biz gece  öğününde  tüketilecek   meyve   yoğurtdan  sonra    örneğin  saat  22:00   sonra   kesinlikle  yemek   yememeliyiz.